Su 18.9.2016 klo 16 Kuopion kaupungintalo 

Henrik Sandås, bandoneón
Astoria-kvartetti:
Soila Häkkinen, viulu
Sanna Haverinen, viulu
Marjo Suhonen, alttoviulu
Heidi Miettunen, sello

Piazzolla - Kotaja - Mora -  Cobián - De Caro

Käsiohjelmat: 15€ / 10€ seuran jäsenet, eläkeläiset / 2€ opiskelijat - ovelta vain käteisellä

OHJELMA

Astor Piazzolla: Asleep

Joaqín Mora/sov. Astor Piazzolla: En Las Sombras

Astor Piazzolla: Loving

Juan Carlos Cobián/sov. Astor Piazzolla: La Casita de mis Viejos

Astor Piazzolla: Anxiety

Francisco De Caro/sov. Astor Piazzolla: Loca Bohemia

Astor Piazzolla: Despertar

Joaqín Mora/sov. Astor Piazzolla: Margarita Gauthier

Astor Piazzolla: Fear

Astor Piazzolla: La Familia

Astor Piazzolla: Woe

Juan Carlos Cobián: Mi Refugio

Iikka Kotaja: if ; even if ; than

Astor Piazzolla (1921-1992) kehitti perinteisen argentiinalaisen tangon pohjalta musiikkityylin, jota hän kutsui tango nuevoksi, uudeksi tangoksi. Tämä Buenos Airesin uusi musiikki oli taiturimainen sekoitus perinteisen tangon eksotiikkaa, romantiikkaa ja monia musiikkityylejä. Tango nuevo eroaa perinteisestä argentiinalaisesta tangosta niin muodon, harmonian kuin rytminkäsittelyn osalta. Piazzolla käytti kontrapunktia, dissonansseja, laajennettuja harmonioita ja teki rohkeita kokeiluja laajemmilla sävellysmuodoilla. Piazzollan aikaansaama fuusio tangon ja lukuisten länsimaisen taidemusiikin elementtien kanssa oli niin onnistunut, että siitä syntynyt yksilöllinen
tyyli pystyi murtamaan nämä vaikutteet ja luomaan jotain täysin uutta. Kontrapunkti, fugatot, harmoniset sekvenssit, ornamentaatio ja toistuvat bassokulut ovat joitain elementtejä joita Piazzolla on lainannut barokkimusiikista. Jazzharmonian käyttö on myös luonteenomaista lähestulkoon kaikille Piazzollan sävellyksille. Improvisointi on myös
tärkeä elementti Piazzollan musiikissa. Improvisatoriset parametrit kumpuavat yhtä paljon perinteisestä tangogenrestä kuin jazzista ja länsimaisesta taidemusiikista. Piazzolla kertoo itse elämänkerrassaan: ”Halusin tangon svengaavan…mutta ei jazzin tavoin, eikä länsimaisen taidemusiikin tavoin. Piazzollan täytyy kuullostaa Piazzollalta”.

Iikka Kotaja on Helsingissä asuva säveltäjä, sovittaja ja pianisti. Hän on kouluttautunut sekä "klassisen", että rytmimusiikin puolelta ja muusikkona häntä on voinut kuulla esim. Frank Zappa Memorial Pancake Breakfast -yhtyeessä, Saigon-bilebändissä sekä uutta tangoa soittavassa Tanguedia Quintetissä.Monipuolinen ja ennakkoluuloton lähestyminen musiikkiin on luonut Kotajalle persoonallisen ja mielenkiintoisen soinnin niin muusikkona, kuin myös säveltäjänä ja sovittajana. Hän on säveltänyt jousiorkesterille, big bandille, tangokvintetille, bandoneonille, jousikvartetille sekä viuluduolle ja orkestraatiota hän on tehnyt mm. Suomen Kansallisoopperan orkesterille. Kotajan säveltämä baletti "Aikala" kantaesitettiin Suomen Kansallisoopperassa 2013 ja tilaa hyödyntävä viuluduo "When a Man Needs a Woman" sai ensiesityksensä Kamus-kvartetin toimesta "Teema@Helsinki" -konserttisarjassa tammikuussa 2015. Lisäksi hän on säveltänyt musiikin useisiin Riku Immosen koreografioimiin tanssiteatteriteoksiin. Tanguedia Quintetille ja laulaja ANgelika Klasille Kotaja on sovittanut useita tangoja mm. "Kohtalona tango" -levylle.

Säveltäjä kertoo itse teoksestaan:

”if ; even if ; than” on hyvin henkilökohtainenteos. Henrik Sandås tilasi minulta sävellyksen bandoneonille ja jousikvartetille jo vuonna 2013. Innostuin asiasta kovasti, koska Henrikin ansioista tunnen bandoneonin suhteellisen hyvin ja olen tykännyt aina kirjoittaa sille. Aloinkin heti säveltämään ja teos valmistui vihdoin loppukeväästä (2015). Eli
sävellysprosessi on kestänyt suhteellisen pitkään tämän kokoiseksi teokseksi. Toki pitkiä taukoja on ollut välissä. Tänä aikana omassa elämässäni on tapahtunut isoja muutoksia ja mullistuksia. Lisäksi polkumme Henrikin kanssa niin kollegana kuin ystävänäkin on ollut jo suhteellisen pitkä ja vivahteikas. Tämä kaikki kuuluu teoksessa.

Henrik Sandås ja hänen bandoneóninsa ovat ainutlaatuinen ilmiö tämän päivän kansainvälisessä musiikkimaailmassa. Hänen kokonaisvaltainen muusikkoutensa ja puhutteleva soittotyylinsä ovat herättäneet ihastusta ympäri Eurooppaa ja Etelä-Amerikkaa. Hän on nopeasti saavuttanut aseman yhtenä Suomen kysytyimmistä tango nuevo –spesialisteista. Sandås on kantaesittänyt mm. Timothy Pagen, Øyvind Mælandin, Markku Klamin, Kirmo Lintisen, Jukka Linkolan ja Kari Ikosen teoksia ja tunnetaan erityisesti
Quartet Ajaton, Tanguedia Quintet ja Nuevo Quinteto Otra Vez -yhtyeiden karismaattisena bandoneonistina.

Astoria-kvartetti syntyi Piazzolla-spesialisti Henrik Sandåsin ideasta järjestää konsertti bandoneonin ja jousikvartetin voimin Kuopion kamarimusiikkiseuran konserttisarjassa. Kvartetin jäsenet on koottu kuopiolaisista muusikoista, joista Soila Häkkinen ja Sanna Haverinen toimivat viulisteina Kuopion kaupunginorkesterissa, Marjo Suhonen viulun- ja alttoviulunsoitonopettajana Ylä-Savon musiikkiopistossa ja Heidi Miettunen sellonsoitonopettajana Kuopion konservatoriossa.  Vaikka tätä konserttia voi pitää Astoria-kvartetin debyyttinä, ovat muusikot soittaneet yhdessä aiemminkin erilaisissa kokoonpanoissa. Vapaa-aikanaan kvartetin jäseniä voi tavata niin kirjan äärestä, aamulenkiltä, vesijuoksemasta kuin joogasaliltakin.