Ke 27.3.2013 klo 19 Kuopion Musiikkikeskus, kamarimusiikkisali

Alexander von Zemlinsky: Humoresque
Darius Milhaud: La Cheminée du roi René, op. 205
Sándor Veress: Diptych
Giulio Briccialdi: Puhallinkvintetto nro 1 D-duuri, op. 124

Fantasiakvintetti: 
Päivi Kukkonen, huilu - Laura Kemppainen, oboe - Okko Kivikataja, klarinetti - Joonas Seppelin, käyrätorvi - Sari Seppelin, fagotti

Käsiohjelmat 15€/ seuran jäsenet 10€/ opiskelijat 2€ ovelta, vain käteisellä

OHJELMA

Alexander von Zemlinsky: Humoresque (1939)
(1871-1942)

Darius Milhaud: La Chemineé du Roi René (1939)
(1892-1974)

  1. Cortège
  2. Aubade
  3. Jongleurs
  4. La Maousinglade
  5. Joutes sur l´Arc
  6. Chasse a Valabre
  7. Madrigal-nocturne

- väliaika -

Sándor Veress: Diptych (1968)
(1907-1992)

Giulio Briccialdi: Puhallinkvintetto nro 1, D-duuri, op. 124 (1875)
(1818-1881)

  1. Allegro Marziale
  2. Andante
  3. Allegro

 

Alexander von Zemlinsky (1871-1942) oli wieniläissyntyinen säveltäjä, joka toimi uransa varrella myös kapellimestarina Wienissä, Prahassa ja Berliinissä. Zemlinskyn sävellysoppilaita olivat mm. Arnold Schönberg ja Erich Wolfgang Korngold. Varhaisissa teoksissa Zemlinskyn tuotantoon vaikuttivat Brahms ja Wagner, mutta pian hän kiinnostui myös rohkeammasta myöhäisromantiikasta ja varhaismodernismista. Myöhemmin hän keskittyi yhä enemmän kapellimestarin työhön ja sävelsi uransa loppupuolella uusklassiseen tyyliin. Noihin myöhäisteoksiin lukeutuu Yhdysvalloissa sävelletty Humoreski puhallinkvintetille (1939), joskin teoksen aiheet lienevät syntyneet jo aiemmin. Huolen häivää ei näy taivaalla, jonka Zemlinsky lyhyessä ja iloisessa teoksessaan maalaa.

Darius Milhaud (1892-1974) oli Les Six -ryhmään kuuluva ranskalainen säveltäjä. La Cheminée du Roi René on seitsemänosainen sarja puhallinkvintetille vuodelta 1939. Miniatyyrikokoelman osien nimet viittaavat kuninkaallisen hovielämän tapahtumiin. Milhaud syntyi samoilla seuduilla, joilla kuningas Renén linna ja hovi olivat 1400-luvulla olleet ja kuninkaan historia herätti säveltäjässä suurta mielenkiintoa. Teos alkaa juhlakulkueella, jota seuraa aamunkoiton laulu. Kolmannessa osassa taituroivat jonglöörit ennen rauhallista neljättä sarabande-osaa. Seuraavaksi koetaan turnajaiset Arc-joella ennen siirtymistä Valabreen metsästämään. Viimeinen osa on yöllinen madrigaali. Milhaud´n musiikillinen kunnianosoitus keskiaikaiselle hovielämälle on muodostunut yhdeksi 1900-luvun keskeisimmistä kamarimusiikkiteoksista puhallinkvintetille.

Sándor Veress (1907-1992) eli ensimmäisen puolikkaan elämästään Unkarissa ja vuodesta 1949 lähtien Sveitsissä, jonka kansalaisuuden hän sai muutama kuukausi ennen kuolemaansa. Veress opiskeli sävellystä Zoltan Kodalyn ja pianonsoittoa Bela Bartokin johdolla Franz Liszt -akatemiassa Budapestissa. Myöhemmin hänen itsensä opissa samassa akatemiassa olivat mm. maineikkaat säveltäjät György Ligeti, György Kurtag ja Heinz Holliger. Veressin sävellystuotanto on monipuolinen: kuoro- ja orkesterimusiikkia, konserttoja ja vaativaa kamarimusiikkia. Diptyykin (kaksiosainen maalaus) puhallinkvintetille Veress sävelsi vuonna 1968. Tummasävyisen ensimmäisen osan parina on mukaansatempaava ja vauhdikas Allegro (Figuras floszkulusok Szinesburdonon), vapaasti suomennettuna ”kukkakuvioita värikkään basson päällä”.

Giulio Briccialdi (1818-1881) oli italialainen säveltäjä ja virtuoottinen huilisti. Huilun Paganinina tunnetun Briccialdin uraan kuului solistisen ja sävellystyön lisäksi myös tehtävät Firenzen konservatorion huilunsoiton professorina. Briccialdin romanttiseen sävellyskokoelmaan kuuluu useiden huiluteosten lisäksi myös kolme puhallinkvintettoa, joista tänään kuulemme kolmiosaisen kvinteton opus 124 vuodelta 1875. Kvintetto muistuttaa tyylillisesti italialaista bel canto -oopperaa. 

FANTASIAKVINTETTI

Fantasiakvintetti on viidestä nuoresta ammattimuusikosta koostuva kamarimusiikkiryhmä, joka aloitti toimintansa vuonna 2003 ja konsertoi säännöllisesti niin Suomessa kuin ulkomaillakin.  Keväällä 2013 julkaistaan Fantasiakvintetin ensimmäinen levy, jolla kuullaan musiikkia György Ligetiltä, Paul Hindemithiltä, Thierry Escaichilta ja Sandor Veressiltä.

Ryhmän ohjaajina ovat toimineet Maurice Bourque, Harri Mäki, Ralf Gothoni, Joy Farrall, Ilpo Mansnerus, Markus Maskuniitty ja Esa Tapani. Kesällä 2006 kvintetille myönnettiin Kuhmon kamarimusiikin stipendi parhaasta kamarimusiikkikurssin esityksestä. Fantasiakvintetti voitti ensimmäisen palkinnon Erkki Melartin - kamarimusiikkikilpailun puhallinsarjassa Savonlinnassa vuonna 2004. Münchenissä järjestettävissä kansainvälisissä ARD-kilpailuissa kvintetti sijoittui kahdeksan parhaan joukkoon syyskuussa 2006. Keväällä 2008 Fantasiakvintetti sai Lyonin kansainvälisissä kamarimusiikkikilpailuissa 3. palkinnon sekä palkittiin lehdistön suosikkina ja jaetulla erikoispalkinnolla Thierry Escaich´n teoksen parhaasta esityksestä. Fantasiakvintetti voitti 1. palkinnon kansainvälisissä Henri Tomasi-puhallinkvintettikilpailuissa Marseillessa helmikuussa 2009. Lokakuussa 2009 Fantasia konsertoi Saksassa yhteistyössä DFG:n (Deutsch-Finnische Gesellschaft) kanssa. Fantasiakvintetti on myös työskennellyt Maurice Bourquen kanssa ProQuartet-CEMC:n koulutusohjelmassa. 

Fantasiakvintetti haluaa kiittää tuesta Suomen Kulttuurirahastoa, Sibelius-Akatemian tukisäätiötä, Pro Musica - säätiötä ja Martin Wegelius - säätiötä.

 

Päivi Kukkonen (huilu) on opiskellut Sibelius-Akatemiassa Hanna Juutilaisen ja Ilpo Mansneruksen johdolla. Diplomitutkinnot sekä kamarimusiikista että huilunsoitosta hän suoritti erinomaisin arvosanoin. Kukkonen toimi Seinäjoen kaupunginorkesterin huilun äänenjohtajana kauden 2005-2006 ja Kuopion kaupunginorkesterissa hän on soittanut huilun äänenjohtajana vuodesta 2008 lähtien. Tähän toimeen hänet kiinnitettiin vakituiseksi tammikuussa 2011.

Laura Kemppainen (oboe) on opiskellut oboensoittoa Helsingin Ammattikorkeakoulussa ja Sibelius-Akatemiassa, josta hän valmistui vuonna 2010 musiikin maisteriksi erinomaisin arvosanoin suoritettuaan sekä oboensoiton että kamarimusiikin diplomitutkinnon. Kemppainen on osallistunut lukuisille mestarikursseille ja lukuvuonna 2006-2007 hän opiskeli Salzburgissa Universität Mozarteumissa professori Stefan Schillin johdolla. Kemppainen on työskennellyt useissa suomalaisissa sinfoniaorkestereissa ja Savonlinnan Oopperajuhlaorkesterissa. Vuonna 2012 Kemppainen kiinnitettiin Suomen Kansallisoopperan orkesteriin.

Okko Kivikataja (klarinetti) on opiskellut klarinetinsoittoa Helsingin Ammattikorkeakoulussa, Sibelius-Akatemiassa ja Strasbourgin Konservatoriossa. Musiikin maisteriksi hän valmistui vuonna 2006 opettajinaan Anna-Maija Korsimaa ja Armand Angster. Opinnot ovat täydentyneet lukuisilla mestarikursseilla. Kivikataja piti ensikonserttinsa Sibelius-Akatemiassa keväällä 2008. Helsingin Konservatorion klarinetinsoiton opettajan toimeen Kivikataja kiinnitettiin elokuusta 2007. Opetustyön ohella hän on työskennellyt orkesteriavustajana useissa suomalaisissa sinfoniaorkestereissa ja osoittanut monipuolisuutensa myös "kevyempiin" musiikin tyyleihin erikoistuneiden kokoonpanojen riveissä.

Joonas Seppelin (käyrätorvi) on opiskellut International Ensemble Modern orkesteriakatemiassa, Hochschule Für Musik und Darstellende Kunst Frankfurtissa professori Esa Tapanin johdolla, sekä Sibelius-Akatemiassa Timo Ronkaisen johdolla. Seppelin aloitti Helsingin Kaupunginorkesterin käyrätorviryhmän vakituisena jäsenenä maaliskuussa 2011. Hän on myös tehnyt pidempiä sijaisuuksia Lapin Kamariorkesterissa ja Radion Sinfoniaorkesterissa sekä toiminut avustajana useimmissa suomalaisissa ammattiorkestereissa, Frankfurtin oopperassa ja Ensemble Modern orkesterissa. Hän on myös toiminut taiteilijana Korsholman musiikkijuhlilla, Kuhmon kamarimusiikissa,Young euro Classic Festivaalilla sekä Uudenkaupungin Crusell-viikoilla.

Sari Seppelin (fagotti) valmistui syksyllä 2010 Sibelius-Akatemiasta erinomaisin arvosanoin. Hän on osallistunut mm. Per Hannevoldin, Ole Kristian Dahlin ja Dag Jensenin mestarikursseille. Kauden 2007-2008 Seppelin opiskeli Universität für Musik und Darstellende Kunst Wienissä professori Richard Gallerin johdolla. Seppelin on toiminut aktiivisen kamarimusisoinnin ohella myös avustajana Radion Sinfoniorkesterissa, Helsingin Kaupunginorkesterissa, Jyväskylä Sinfoniassa ja Suomen Kansallisoopperan orkesterissa. Kymi Sinfonietassa Seppelin on toiminut fagotin varaäänenjohtajan viransijaisena kevään ja syksyn 2007 ja Lappeenrannan Kaupunginorkesterissa fagotin äänenjohtajan viransijaisena kevään 2011.