Su 14.4.2013 klo 16 Kuopion kaupungintalo

Felix Mendelssohn: Sellosonaatti nro 2, D-duuri

Heidi Miettunen, sello - Anna Maria McElwain, piano

Knud Jeppesen: Trio D-duuri, 'La Primavera'

Tiina Pirinen, huilu - Jarna Virtanen, käyrätorvi - Anna Maria McElwain, piano

Alexander von Zemlinsky: Trio d-molli, op. 3

Rauno Tikkanen, klarinetti - Timo Törmä, sello - Irina Zahharenkova, piano

Käsiohjelmat 15€/ seuran jäsenet 10€/ opiskelijat 2€ ovelta, vain käteisellä

 

Felix Mendelssohn syntyi Hampurissa juutalaiseen kulttuuriperheeseen. Siskonsa Fannyn kanssa hän sai erinomaisen musiikillisen koulutuksen harjoittaen niin pianon ja urkujen soittoa kuin säveltämistäkin. Sonaatti sellolle ja pianolle n:o 2 D-duuri on neliosainen teos, jossa sellon laulavuus ja pianon helmeilevyys pääsevät oikeuksiinsa. Tunnelmaltaan teos on varsin valoisa. Hitaassa osassa kuullaan Mendelssohnin suuren innoittajan Bachin vaikutus: pianon koraalisatsin keskeyttävät sellon resitatiivinomaiset välikkeet. Niin tärkeää kuin Mendelssohnille olikin muodon ja rakenteen sopusointuisuus, hänen melodioissaan on aitoromanttista ja luontevaa kauneutta ja puhuttelevuutta. Liian ankaran työnteon ja konserttimatkojen seurauksena nelilapsisen perheen isä kuoli vain 38-vuotiaana.

Knud Jeppesen oli tanskalainen musikologi ja säveltäjä. Jeppesen tutki erityisesti Palestrina-tyylin kontrapunktia, kahden tai useamman melodian hallittua yhdistämistä yhtäaikaisesti, ja kirjoitti aiheesta useita julkaisuja. Läpi La Primaveran on kuultavissa tämä melodioiden yhdistäminen. Ensimmäinen osa on iloinen, aivan kuin kevätpurot pääsisivät valloilleen. Välillä lempeät ja surumieliset ja välillä määrätietoiset teemat nostavat esiin kevään eri puolia. Piove! Sataa! Toisessa osassa sadesään laulu alkaa huilun kaihoisalla, lähes murheellisella teemalla, johon käyrätorvi yhtyy. Pianon staccatojen siivittämä päättäväisempi väliosa johdattaa kuulijan takaisin alun tunnelmiin. Kolmas osa on leikkisä ja iloinen kevätjulistus, jossa soittajat eivät itsekään ole varmoja missä sävellajissa soittavat. Väliosassa piano vetää kiukkuisesti mukaansa myrskyisään teemaan myös käyrätorven ja huilun, josta aivan yhtäkkiä päädytään takaisin kirpeämpiin ja lopulta iloisempiin tunnelmiin.

Alexander Zemlinsky sävelsi Klarinettitrionsa op. 3 25-vuotiaana Wiener Tonkünstlervereinin, Wienin muusikkojen yhdistyksen, sävellyskilpailuun ja sai teoksella kolmannen palkinnon. Yhdistyksen kunniapuheenjohtaja oli Johannes Brahms, johon trio teki sen verran suuren vaikutuksen, että hän suositteli sitä kustantajalleen Simrockille julkaistavaksi. Myönteiseen vaikutukseen oli epäilemättä osasyynä se, että trion esikuvana oli Brahmsin oma samalle kokoonpanolle sävelletty teos. Esikuvasta huolimatta Zemlinskyn teos edustaa omaperäistä, myöhäisromanttista tyyliä. Ensimmäinen osa alkaa kolmen nuotin aiheella D-E-F, jota säveltäjä käyttää ydinaiheena kehitellessään teosta. Seuraava sävelaihe D-E-G esiintyy Zemlinskyn kaikessa tuotannossa eräänlaisena tunnusaiheena. Teoksen emotionaalinen keskus on epäilemättä toinen osa, jossa B-klarinetti vaihtuu kirkkaampiääniseen A-klarinettiin. Osan keskitaite on liikkuva ja rytmisesti hyvin vapaa. Kolmannen osan vauhdikkuus keskeytyy välillä tunnepurkauksiin.

 

Heidi Miettunen on kotoisin Rovaniemeltä. Hän valmistui Kuopion konservatoriosta sellonsoitonopettajaksi keväällä 2000 opettajanaan Timo Törmä. Sittemmin hän on täydentänyt opintojaan Bremenin musiikkikorkeakoulussa Alexander Baillien luokalla sekä Pirkanmaan ammattikorkeakoulussassa Pauli Heikkisen johdolla. Heidi on toiminut sellonsoitonopettajana mm. Huittisissa ja Leppävirralla sekä sellonsoittajan sijaisena mm. Oulu Sinfoniassa ja Kuopion kaupunginorkesterissa. Hänellä on käytössään Suomen Kulttuurirahaston Pohjois-Savon maakuntarahaston sello (Eero Haahti, 2008) vuoden 2012 loppuun saakka.

Anna Maria McElwain oli jo 21-vuotiaana suorittanut State University of New York at Buffalosta Master of Music -tutkinnon pianonsoitossa Stephen Manesin oppilaana sekä Master of Arts -tutkinnon musiikinteoriassa erikoistuen hepreankielisen Raamatun nuottimerkkeihin. Sittemmin hän on opettanut Sibelius-Akatemian Kuopion osastolla sekä suorittanut ensimmäisenä suomalaisena Sibelius-Akatemiassa maisterintutkinnon klavikordinsoitossa opettajanaan Pekka Vapaavuori. Nykyään Anna Maria konsertoi lähinnä klavikordistina ja on perustanut Kuopioon historiallisten kosketinsoittimien festivaalin.

Tiina Pirinen suoritti musiikkioppilaitoksen huilunsoitonopettajan tutkinnon Kuopion konservatoriosta vuonna 2002 opettajanaan Herbert Lindholm. Tämän jälkeen hän on toiminut huilunsoitonopettajana Kuopion konservatoriossa sekä Juankosken, Nilsiän ja Lapinlahden musiikkiopistoissa. Tiina valmistui vuonna 2005 musiikkipedagogiksi Savonia-ammattikorkeakoulusta ja suoritti pedagogiset erikoistumisopinnot samaisesta oppilaitoksesta vuonna 2010 Terhi Aurala-Heiskasen johdolla. Pedagogista lisäkoulutusta hän on hakenut lukuisilta eri kursseilta ympäri Suomea ja esiintymisiä hänelle on kertynyt hyvin erilaisten kokoonpanojen kanssa. Tällä hetkellä Pirinen toimii opetustyönsä ohella Juankosken musiikkiopiston johtajana.

Jarna Virtanen aloitti käyrätorven soiton 9-vuotiaana Haapaniemen koulussa Kuopiossa. Sibelius-Akatemiassa hän opiskeli Timo Ronkaisen johdolla ja valmistui Musiikin maisteriksi 2006. Tällä hetkellä hän toimii freelancerina soittaen orkestereissa ympäri Suomen ja kamarimusiikkia eri kokoonpanoissa.

Rauno Tikkanen suoritti klarinettidiplominsa vuonna 1987 Osmo Vänskän johdolla Sibelius-Akatemiassa ja on täydentänyt opintojaan mm. Budapestissä, Lontoossa, Genevessä ja USA:ssa. Vuosina 1987-2001 hän toimi Kuopion kaupunginorkesterin klarinetistina ja opettajana Kuopion konservatoriossa. Rauno on esiintynyt solistina, kamarimuusikkona ja kapellimestarina Suomen lisäksi laajasti ulkomailla. Vuodesta 2001 hän on toiminut Savonia-ammattikorkeakoulun orkesteri- ja kamarimusiikin lehtorina.

Timo Törmä on opiskellut Sibelius-Akatemiassa Vili Pullisen ja Arto Noraksen johdolla. Valmistuttuaan hän on toiminut Kuopion konservatorion sellonsoiton lehtorina ja opettanut myös useaan otteeseen Sibelius-Akatemiassa. Hän on esiintynyt omin konsertein ja kamarimuusikkona kotimaan lisäksi myös Lähi-idässä ja monissa Euroopan maissa.

Irina Zahharenkova  valmistui vuonna 2000 musiikin maisteriksi Viron musiikkiakatemiasta opettajinaan Lilian Semper ja Maris Valk-Falk. Hän jatkoi opintojaan Sibelius-Akatemiassa Hui-Ying Liu-Tawaststjernan johdolla ja suoritti keväällä 2006 diplomitutkintonsa parhain arvosanoin. Irina on ikäpolvensa monipuolisimpia ja palkituimpia pianisteja ja jatkaa nyt kohti tohtorintutkintoa Tallinnassa. Kuopiossa vuodesta 2002 asunut Irina on toiminut syksystä 2010 Savonia-ammattikorkeakoulun lehtorina.