Su 27.4.2014 klo 16 Kuopion kaupungintalo

César Franck: Sonaatti sellolle ja pianolle A-duuri
Tuomas Untamala, sello & Vesa Väisänen, piano

Maurice Ravel: Tzigane
Maria Itkonen, viulu & Irina Zahharenkova, piano

Ernest Chausson: Pianotrio g-molli op. 3
Irina Zahharenkova, piano; Maria Itkonen, viulu & Laura Bucht, sello

 

César Franck: Sonaatti A-duuri (1886)

César Franck (1822-1890) syntyi Belgiassa, mutta vaikutti suurimman osan elämästään Pariisissa, missä hän sekä opiskeli, toimi urkurina sekä sittemmin urkujensoiton professorina. Säveltäjänä Franck kypsyi myöhään ja hänen menestyksekkäimmät teoksensa ovatkin hänen viimeisimmiltä vuosiltaan, kuten hänen parhaiten tunnettu teoksensa Sonaatti A-duuri.

Sonaatti on sävelletty alunperin viululle ja pianolle - itse asiassa se oli Franckin häälahja ystävälleen viulisti Eugène Ysaÿlle, joka soitti teoksen omissa häissään vuonna 1886 ja kantaesitti teoksen vielä julkisesti Brysselissä samana vuonna. Kun teos esitettiin Pariisissa noin vuotta myöhemmin, oli konsertissa mukana myös sellisti Jules Delsart, joka pyysi lupaa sovittaa sonaatin viuluosuuden sellolle. Sovitus noudattaa pitkälle alkuperäisteosta; vain muutamassa tahdissa on tehty muutoksia sellon tekniikalle soveltuvammaksi.

 

Maurice Ravel: Tzigane (1924)

Maurice Ravel (1875­-1937) kuuluu Ranskan tunnetuimpiin säveltäjiin omaperäisen, jäljittelemättömän sävelkielensä ansiosta. Lähellä Espanjan rajaa sijainneen synnyinkodin vaikutteet kuuluvat niin ikään hänen musiikissaan, vaikkakin Tziganen Ravel sävelsi parodioimaan unkarilaista viulumusiikkia. Teos on osoitus pianistina ja kapellimestarinakin toimineen Ravelin kyvystä säveltää monipuolisen rikkaasti eri soittimille virtuoottisuutta kaihtamatta.

Tzigane on omistettu unkarilaiselle viuluvirtuoosille Jelly d'Arányille, joka kantaesitti teoksen Lontoossa 26.4.1926. Kantaesityksessä käytettiin myös eräänlaista preparoitua pianoa, luthéalia, jolla oli mahdollista imitoida mustalaismusiikille tyypillistä soitinta, cimbalomia. Myöhemmin Ravel sovitti teoksen säestyksen myös orkesterille. 

 

Ernest Chausson: Pianotrio g-molli op. 3 (1881)

Ernest Chausson (1855-1899) syntyi Pariisissa ja opiskeli sävellystä Massenet´n ja Franckin oppilaana, joiden vaikutus Chaussonin säveltuotantoon on ollut luonnollisesti voimakas. Pianotriossa on aistittavissa myös Brahmsin musiikille tyypillistä kohtalokkuutta sekä intohimoa ja yltäkylläisyyttä.

Pianotrio g-molli on kirjoitettu vuonna 1881, mutta se julkaistiin vasta 1919, Chaussonin kuoleman jälkeen. Chausson menehtyi vain 44-vuotiaana pyöräilyonnettomuudessa. Hänen merkityksensä ranskalaiselle musiikille ehti kuitenkin olla suuri, sillä sävellystyönsä lisäksi Chausson työskenteli Société Nationale de Musiquen sihteerinä edesauttaen nuorten ranskalaissäveltäjien uraa.

 

ESIINTYJÄT:
 

Tuomas Untamala aloitti sellonsoiton Kuopion konservatoriossa Timo Törmän oppilaana. Hän on opiskellut Helsingin konservatoriossa ja Frankfurt am Mainin musiikkikorkeakoulussa, josta valmistui diplomisellistiksi v. 2003 opettajanaan prof. Daniel-Robert Graf.

Untamalan työura pitää sisällään orkesterimuusikon ja sellonsoitonopettajan töitä eri puolella Suomea, joiden lisäksi hän toimii aktiivisena kamarimuusikkona. Hän on mm. joensuulaisen Virta Ensemblen perustajajäsen, Kuopion Kamarimusiikkiseuran hallituksen jäsen sekä Trio Untamalan sellisti. Tuomas Untamala työskentelee sellonsoiton ja kamarimusiikin opettajana Kuopion konservatoriossa.

 

Vesa Väisänen on opiskellut pianonsoittoa Kuopion konservatoriossa Risto Kyrön johdolla. Lisäksi hänen opettajinaan ovat olleet Jaakko Untamala sekä Kirsti Huttunen. Pianonsoiton A-tutkinnon hän teki Jussi Siiralan johdolla vuonna 1995. Viime vuosina hän on esittänyt kamarimusiikkia useissa eri kokoonpanoissa. Tällä hetkellä hän toimii pianonsoiton opettajana Lapinlahden musiikkiopistossa.

 

Tampere Filharmonian 3. konserttimestari Maria Itkonen aloitti viuluopintonsa 6-vuotiaana Joutsenossa. Sittemmin hän on opiskellut Sibelius-Akatemiassa, Wienin Musiikkikorkeakoulussa sekä Amsterdamin Konservatoriossa. Tärkeimmät opettajat matkan varrella ovat olleet Katri Pihlajamaa, Zoja Istomina, Päivyt Meller, Michael Frischenschlager, Alexander Kerr sekä Janne Malmivaara. Lukuisilla mestarikursseilla Mariaa ovat opettaneet viulistilegendat kuten Pinchas Zukerman, Ivry Gitlis, Sylvia Rosenberg ja Shlomo Mintz.

Maria on valittu edustamaan Suomea useisiin kansainvälisiin nuoriso-orkestereihin (mm. European Union Youth Orchestra, Gustav Mahler Jugend Orchester, Schleswig-Holstein Jugend Orchester, Verbier Festival Orchestra), joissa hän on päässyt soittamaan maailman huippusaleissa aikojemme parhaiden kapellimestareiden johdolla. Lisäksi Maria on toiminut viulistina mm. Rotterdamin Filharmonikoissa, ylikapelimestarinaan Valery Gergiev. Palattuaan Keski-Euroopasta Suomeen vuonna 2006 Maria valittiin Kuopion kaupunginorkesterin vuorottelevaksi konserttimestariksi. Sieltä hän siirtyi Tampere Filharmoniaan, toimien kauden 2012-2013 orkesterin vuorottelevana 1. konserttimestarina, ja syksystä 2013 hän on toiminut 3. konserttimestarin toimessa. Maria on vieraillut konserttimestarina eri orkestereissa Hollannissa ja Ranskassa, Shanghain Oopperaorkesterissa, Avanti! -kamariorkesterissa, Joensuun kaupunginorkesterissa sekä Oulu Sinfoniassa.

Maria on konsertoinut aktiivisesti niin solistina kuin kamarimuusikkona eri puolilla Eurooppaa ja Suomea partnereinaan mm. Alexander Kerr, Benjamin Schmid, Nabuko Imai, Daniel Blendulf sekä Timo-Veikko Valve. Lisäksi hän konsertoi säännöllisesti Uusi Kuopio Trion sekä pianisti Irina Zahharenkovan kanssa. Maria perusti kansainvälisen kamarimusiikkifestivaalin Savo Chamber Kuopioon 2012 ja toimi sen taiteellisena johtajana.

 

Irina Zahharenkova on sukupolvensa menestyneimpiä pianisteja, jonka ohjelmisto ulottuu barokista nykypäivään niin solistina kuin kamarimusiikkona. Hän on voittanut useita suuria kansainvälisiä kilpailuja, kuten Johann Sebastian Bach -kilpailun (Leipzig 2006), Alessandro Casagrande -kilpailun (Italia 2006), George Enescu -kilpailun (Romania 2005) ja Premio Jaén -kilpailun (Espanja 2004).

Zahharenkova syntyi Kaliningradissa, jossa hän aloitti musiikkiopintonsa neljävuotiaana äitinsä oppilaana. Kolmetoistavuotiaana hän muutti perheensä kanssa Tallinnaan, jossa hän myöhemmin valmistui Georg Ots -musiikkikoulusta ja vuonna 2003 musiikin maisteriksi Viron musiikkiakatemiasta opettajinaan Mare Ots ja Lilian Semper. Hän tuli Sibelius-Akatemiaan vaihto-oppilaana vuonna 2002 ja aloitti vakituisena opiskelijana seuraavana vuonna Hui-Ying Lui-Tawaststjernan pianoluokalla. Hän on ollut jatko-opiskelijana Viron musiikkiakatemiassa vuodesta 2003.

Zahharenkova on osallistunut András Schiffin, Victor Merzhanovin, Stephen Bishop Kovacevichin, Malcolm Bilsonin ja Angela Hewittin mestarikursseille. Piano-opintojensa ohella hän on suorittanut myös cembalon, fortepianon, urkujensoiton, kemian sekä virolaisen ja suomalaisen filologian syventäviä opintoja. Hän vastaanotti Borletti-Buitoni -säätiön palkinnon vuonna 2007.

 

Laura Bucht aloitti sellonsoiton 7-vuotiaana. Hän on opiskellut Kuopion konservatoriossa Timo Törmän johdolla, ja valmistunut v.2005 Turun musiikkiakatemiasta Timo Hanhisen selloluokalta. Edelleen Hanhisen oppilaana Bucht jatkoi opintojaan Sibelius-Akatemiassa ja valmistui v.2014 sellonsoiton maisteriksi erinomaisin arvosanoin. Barokkisellon soittoa Laura on opiskellut Sibelius-Akatemiassa Markku Luolajan-Mikkolan oppilaana.

Bucht on esiintynyt useiden orkestereiden solistina soittaen teoksia barokista moderniin musiikkiin. Vuonna 2006 hän sai neljännen palkinnon Turun X valtakunnallisissa sellokilpailuissa. Lisäksi hän on saavuttanut menestystä barokkisellistinä v.2008 järjestetyssä vanhan musiikin "A Tre" -kilpailussa Trossingenissa, Saksassa. Bucht on osallistunut useille sellonsoiton mestarikursseille opettajinaan mm. Enrico Bronzi, Ronald Leonard, Marko Ylönen, Torleif Thedeen, Laszlo Mezö, Martti Rousi sekä Alexander Rudin. Kamarimusiikkia hän on opiskellut mm. Malcolm Bilsonin, Alexander Vinnitskin, Felix Gottliebin, Alexander Rudinin sekä Konstantin Weitzin mestarikursseilla.

Aktiivisena kamarimuusikkona tunnettu Laura on esiintynyt eri kokoonpanoissa useilla musiikkifestivaaleilla. Hän on toiminut soolosellistinä mm. Sibelius-Akatemian Sinfoniaorkesterissa, Kuopion kaupunginorkesterissa, Shanghain oopperan orkesterissa, Savonlinnan oopperajuhlilla sekä Nilsiän louhosoopperalla. Lisäksi hän on ollut jäsenenä mm. pohjoismaisista nuorista koostuvassa Orkester Nordenissa, gambayhtye Unto Consortissa sekä Keski-Pohjanmaan kamariorkesterissa. Laura on levyttänyt mm. Anton Arenskyn sekä Erkki Salmenhaaran kamarimusiikkiteoksia.