Su 20.11.2016 klo 14 Salmin sali, Siilinjärvi
Henrik Sandås, bandoneón
Astoria-kvartetti:
Soila Häkkinen, viulu
Sanna Haverinen, viulu
Marjo Suhonen, alttoviulu
Heidi Miettunen, sello
Piazzolla - Mora - Cobián - De Caro - Kotaja
Ohjelma:
Astor Piazzolla: Asleep
Joaqín Mora/sov. Astor Piazzolla: En Las Sombras
Astor Piazzolla: Loving
Juan Carlos Cobián/sov. Astor Piazzolla: La Casita de mis Viejos
Astor Piazzolla: Anxiety
Francisco De Caro/sov. Astor Piazzolla: Loca Bohemia
Astor Piazzolla: Despertar
Joaqín Mora/sov. Astor Piazzolla: Margarita Gauthier
Astor Piazzolla: Fear
Astor Piazzolla: La Familia
Astor Piazzolla: Woe
Juan Carlos Cobián/sov. Astor Piazzolla: Mi Refugio
Iikka Kotaja: if ; even if ; than
Astor Piazzolla (1921-1992) kehitti perinteisen argentiinalaisen tangon pohjalta musiikkityylin, jota hän kutsui tango nuevoksi, uudeksi tangoksi. Tämä Buenos Airesin uusi musiikki oli taiturimainen sekoitus perinteisen tangon eksotiikkaa, romantiikkaa ja monia musiikkityylejä. Tango nuevo eroaa perinteisestä argentiinalaisesta tangosta niin muodon, harmonian kuin rytminkäsittelyn osalta. Piazzolla käytti kontrapunktia, dissonansseja, laajennettuja harmonioita ja teki rohkeita kokeiluja laajemmilla sävellysmuodoilla. Piazzollan aikaansaama fuusio tangon ja lukuisten länsimaisen taidemusiikin elementtien kanssa oli niin onnistunut, että siitä syntynyt yksilöllinen tyyli pystyi murtamaan nämä vaikutteet ja luomaan jotain täysin uutta. Kontrapunkti, fugatot, harmoniset sekvenssit, ornamentaatio ja toistuvat bassokulut ovat joitain elementtejä joita Piazzolla on lainannut barokkimusiikista. Jazzharmonian käyttö on myös luonteenomaista lähestulkoon kaikille Piazzollan sävellyksille. Improvisointi on myös tärkeä elementti Piazzollan musiikissa. Improvisatoriset parametrit kumpuavat yhtä paljon perinteisestä tangogenrestä kuin jazzista ja länsimaisesta taidemusiikista. Piazzolla kertoo itse elämänkerrassaan: ”Halusin tangon svengaavan…mutta ei jazzin tavoin, eikä länsimaisen taidemusiikin tavoin. Piazzollan täytyy kuullostaa Piazzollalta”.
Iikka Kotaja on Helsingissä asuva säveltäjä, sovittaja ja pianisti. Hän on koulut-tautunut sekä "klassisen", että rytmimusiikin puolelta ja muusikkona häntä on voinut kuulla esim. Frank Zappa Memorial Pancake Breakfast -yhtyeessä, Saigon-bilebändissä sekä uutta tangoa soittavassa Tanguedia Quintetissä. Monipuolinen ja ennakkoluuloton lähestyminen musiikkiin on luonut Kotajalle persoonallisen ja mielenkiintoisen soinnin niin muusikkona, kuin myös säveltäjänä ja sovittajana. Hän on säveltänut jousiorkesterille, big bandille, tangokvintetille, bandoneonille, jousikvartetille sekä viuluduolle ja orkestraatioita hän on tehnyt mm. Suomen Kansallisoopperan orkesterille. Kotajan säveltämä baletti "Aikala" kantaesitettiin Suomen Kansallisoopperassa 2013 ja tilaa hyödyntävä viuluduo ”When a Man Needs a Woman” sai ensiesityksensä Kamus-kvartetin toimesta ”Teema@Helsinki” -konsertti-sarjassa tammikuussa 2015. Lisäksi hän on säveltänyt musiikin useisiin Riku Immosen koreografioimiin tanssiteatteriteoksiin. Tanguedia Quintetille ja laulaja Angelika Klasille Kotaja on sovittanut useita tangoja mm. "Kohtalona tango" -levylle.
Säveltäjä kertoo itse teoksestaan: ”if ; even if ; than” on hyvin henkilökohtainen teos. Henrik Sandås tilasi minulta sävellyksen bandoneonille ja jousikvartetille jo vuonna 2013. Innostuin asiasta kovasti, koska Henrikin ansioista tunnen bandoneónin suhteellisen hyvin ja olen tykännyt aina kirjoittaa sille. Aloinkin heti säveltämään ja teos valmistui vihdoin loppukeväästä (2015). Eli sävellysprosessi on kestänyt suhteellisen pitkään tämän kokoiseksi teokseksi. Toki pitkiä taukoja on ollut välissä. Tänä aikana omassa elämässäni on tapahtunut isoja muutoksia ja mullistuksia. Lisäksi polkumme Henrikin kanssa niin kollegana kuin ystävänäkin on ollut jo suhteellisen pitkä ja vivahteikas. Tämä kaikki kuuluu teoksessa.
Henrik Sandås ja hänen bandoneóninsa ovat ainutlaatuinen ilmiö tämän päivän kansainvälisessä musiikkimaailmassa. Hänen kokonaisvaltainen muusikkoutensa ja puhutteleva soittotyylinsä ovat herättäneet ihastusta ja ihailua ympäri Eurooppaa ja Etelä-Amerikkaa. Hän on nopeasti saavuttanut aseman yhtenä Suomen kysytyimmistä tango nuevo –spesialisteista ja omistaa nykyisin enemmän ja enemmän aikaansa myös musiikin sovittamiseen eri kokoonpanoille. Sandås on kantaesittänyt mm. Timothy Pagen, Øyvind Mælandin, Markku Klamin, Kirmo Lintisen, Jukka Linkolan ja Kari Ikosen teoksia ja tunnetaan erityisesti Quartet Ajaton, Tanguedia Quintet ja Nuevo Quinteto Otra Vez –yhtyeiden karismaattisena bandoneonistina.
Astoria-kvartetti syntyi Piazzolla-spesialisti Henrik Sandåsin ideasta järjestää konsertti bandoneónin ja jousikvartetin voimin Kuopion kamarimusiikki-seuran konserttisarjassa. Kvartetin jäsenet on koottu kuopiolaisista muusikoista, joista Soila Häkkinen ja Sanna Haverinen toimivat viulisteina Kuopion kaupunginorkesterissa, Marjo Suhonen viulun- ja alttoviulun-soitonopettajana Ylä-Savon musiikkiopistossa ja Heidi Miettunen sellon-soitonopettajana Kuopion konservatoriossa. Vaikka tätä konserttia voi pitää Astoria-kvartetin debyyttinä, ovat muusikot soittaneet yhdessä aiemminkin erilaisissa kokoonpanoissa. Vapaa-aikanaan kvartetin jäseniä voi tavata niin kirjan äärestä, aamulenkiltä, vesijuoksemasta kuin joogasaliltakin.